Oslo Street Art Festival finissage
oktober 14, 2023Dog Days 4.0 – Eva Hansen Sjøvold
november 15, 2023Oslo Street Art Festival finissage
oktober 14, 2023Dog Days 4.0 – Eva Hansen Sjøvold
november 15, 2023Dog Days 4.0 - Øivin & Elvira Horvei
Vernissage: tor 26. september, kl. 1800 - 2100
Visning: fre 27. - søn 29. sep, kl. 1100-1700
Sted: Gamle Munchmuseet, Tøyengata 53, 0563 Oslo
RSVP: her
Soft Shiny Star City
En morgendagens by er alltid i bevegelse. Den stopper kun for en drink, helst oransje, sprudlende, billig og kunstig smaksatt. Konstant i bevegelse, driver dusinvis av luftkondisjonerte vaskerier som alltid holder rene klær. Flyter som en tåkesky, hviler på vannet, omgitt av containerskip som frakter myke drømmer om hverdagslivet. Månen strømmer inn, tidevannet vasker ut. Hele luftspeilingen kunne passet i hendene dine, men sand lekker gjennom. Denne byen kan ikke holdes inne, den er klissete, flekkete og uryddig vedlikeholdt.
En plastby er dekket av skilt som forteller deg hva alt er. Skilt på dører, klistremerker på vegger, etiketter på vesker, slagord på lastebiler. Denne banken er ingen bank, den er en lagringsplass for kasserte telefoner med glødende skjermer som fortsatt fungerer. Denne varmen er ikke vær, det er solnedganger som reflekteres på sølvmalte hustak, oljesøl i sølepytter og sollysballetter som danser på elvebølger. Broer, laget av solsmeltede plastflasker med opprevne etiketter, og todimensjonale butikkfronter som lener seg på utrangerte reklametavler. Ingenting er som det ser ut til, men det spiller ingen rolle. I denne byen er ødelagte ting limt sammen og falne strukturer teipet for å holde en annen dag.
En gråtende by har ingen stjerner på himmelen. Den er åpen 24/7 med alt du kan kjøpe. Flekker og linjer fra stadionstrober stråler opp. Lydløse dør-til-dør-stjerneskudd blinker gjennom gatene. Megamillioner av blinkende lys, men det hele er opp ned. Flimrende knallgule prikker som sender meldinger opp i ingenting. I savn over den klare fortiden, laget innbyggerne et speil for å dekke himmelen. Hvilende horisontalt på skyskraperne som et stjerneteppe - denne byen er for alltid.
En myk, skinnende stjerneby er byen i himmelen, byen på bakken, byen i tankene våre, byen vi føler. Den er alle tingene du ikke kan se – den tenker, den nynner og den drømmer. En assemblage av rester fra gårsdagens middag med noen nye ingredienser fra i dag. Illusjonen om kartmakeren. Å se er ikke det samme.
Far-og-datter-duoen Øivin og Elvira Horvei bor og jobber i en by. Ved å kombinere deres individuelle metoder for å organisere opplevelser, ser de for seg nye måter å oppfatte mettede miljøer på. Elviras analoge fotografier av selvlagde skulpturer laget av plastflasker og Øivins abstrakt malte lerreter strukturert i form av markiser smelter sammen i en visuell dialog som utgjør et forestilt bybilde. I begge rommene står det visningsbokser konstruert ved hjelp av refleksjonsmekanismer som foreslår en viss måte å se på før man blir presentert for en representasjon av en by, ikke en by i seg selv.
Elvira Horvei er en tverrfaglig kunstner som bruker selvlagde motiver for å tilbakestille visuelle og konseptuelle referansepunkter innenfor rammene av analog fotografering. Prosessen hennes begynner med å lage skulpturer, dekonstruere og omforme hverdagslige gjenstander, endre deres fysiske former, justere deres teksturer og male nye visuelle muligheter. Disse skulpturene er motivene og komposisjonselementene for fotograferingen hennes. Alle abstraksjoner og farger gjøres i kameraet uten endringer i postproduksjon eller redigering. Hun er uteksaminert med en Bachelor of Fine Arts fra Parsons School of Design (New York City), har stilt ut ved Sheila C. Johnson Design Center (New York), Museum of Fine Arts ved Tufts University (Boston) og Uncanny Gallery (New York), og har vært i kunstnerresidens ved Skowhegan School of Painting and Sculpture.
Øivin Horvei er en selvlært kunstner som arbeider med materialer kjent fra det typiske menneskets hverdag og skaper spennende visuelle vignetter som utfordrer betrakteren. Med fokus på komposisjon og improvisasjon bruker han surrealistisk manipulasjon av figur og form, utført med sin abstrakte håndstil for å skape store bilderefleksjoner over de fluktuerende åndene i alle byene. Han har stilt ut ved Wallworks (NYC), Gallery Steinsland Berliner (SE), Kunstraum Kreuzberg Bethanien (Berlin), Beach London (UK), Overgaden (DK), 0-0 Gallery (LA), Röda Sten Konsthall, Tegnerforbundet, Galleri S.E, Noplace, Kunstnernes Hus og Kunsthall Oslo blant annet. Han har vært omtalt i en rekke bøker og publikasjoner, inkludert The New York Times og Juxtapoz Magazine.
Dog Days (est.2021) er et årlig utstillingsprogram som presenterer kunstnere og prosjekter som reflekterer det bredere spekteret av graffiti, gate- og outsiderkunst. Dog Days viser frem originale tegninger, malerier, skulpturer, performance, installasjoner, wearables, trykk- og zineutgivelser i begrenset opplag og mer, og har som mål å knytte "gaten" til "galleriet", gjennom å vise hvordan kunstnernes studiobaserte praksis forholder seg til arbeidene deres i det offentlige rom.